Dagens Låt- Thirteen, 13

image2                                       VS.                             image2

Dagens Låt tänkte jag skulle stå  mellan Elliot Smith- Thirteen och Håkan Hellströms tolkning och översättning av samma låt vid då namn 13.

Ett mycket svårt val då det är sådan hyfsad skillnad på låtarna.

Elliot smiths har en något  lugnare version.

Medan håkans känns mer som det är lite mer drag i.

Samtidigt som de även framförs i två helt olika språk. 

Ett svårt val och jag väjer att inte välja med vilken artist denna gången.

Dagens låt är alltså Thirteen eller 13 ....MEN jag måste även nämna att:


Thirteen är skriver av den Memphis ,Teenese (1971) baserade gruppen Big star, som var aktiva en kort period i början av 70-talet. sålde dock dålgit med skivor och bandet upplöstes redan1974.
Under sin korta tid han de dock att göra avtryck och ses som rockpionärer bladn annat genom poper-pop.
efter många hyllningr av andra artister så släpte ett nybildat Big Star 2005 ett nytt album.


Så All cred borde gå till Big star idag.

image2

 
 

Thirteen

Won't you let me walk you home from school?
won't you let me meet you at the pool?
maybe friday i can,
get tickets from the dance,
and i'll take you,
ooo ooo ooo.

Won't you tell your dad get off my back?
tell him what we said 'bout "paint It black,"
rock and roll is here to stay,
come inside now it's ok,
qnd i'll shake you,
ooo ooo ooo.

Won't you tell me what you're thinking of?
would you be an outlaw for my love?
if it's so then let me know,
if it's no then i can go,
and i won't make you,
ooo ooo ooo




Svenska tolkningen:
 (
Håkan Hellström)

13

Kan jag gå med dig hem från bussen?
Kan du möta mig på bänken där vi delade den första folkölen?
På Fredag kanske jag kan få biljetter till dansen
So I can shake you...

Säg till din far 'Get off my back'
Åh, säg vad vi sa om att 'Paint It Black'
Rockenroll dör aldrig, nej
Kom tätt intill, det är okej
So I can shake you...

Får jag veta vad du tänker på?
Skulle du råna en bank för oss två?
Om det är så - låt mig veta
Och om det är nej så går jag
Jag ska inte tvinga dig...



<br>
/Cherry red x


Kommentarer
Postat av: Ida

Vilken fin blogg du har Ling!
Jag hade en veckas "Thirteen"-psykos nonstop i våras. Allt jag såg var läskigt nyförälskade par blåsippor.

2007-09-01 @ 15:11:10
Postat av: Ida

OCH blåsippor menade jag naturligtvis.

2007-09-01 @ 15:12:25
Postat av: Ann

..det skulle jag, det vet du.

2007-09-02 @ 14:30:13
URL: http://astoldbyariel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0